Tuesday 14 June 2011

"PUISI MUDAH NYA ISLAM"

Islam Mudah & Indah.
Islam itu mudah dan indah jika tidak melakukan kenduri arwah(berkumpul untuk sedekahkan pahala pada simati).
Islam itu mudah dan indah jika tidak melakukan Talkin(mengajar simati).
Islam itu mudah dan indah jika tidak menetapkan bacaan surah yassin pada malam jumaat.
Islam itu mudah dan indah jika tidak melakukan solat dikuburan.
Islam itu mudah dan indah jika tidak burkumpul melakukan perarakkan Maulidurrasul.
Islam itu mudah dan indah jika tidak menyambut malam nisfu Sya’ban.
Islam itu mudah dan indah jika tidak menetapkan semua doa perlu menadah tangan.
Islam itu mudah dan indah jika tidak melaungkan azan dua kali ketika solat jumaat.
Islam itu mudah dan indah jika tidak melakukan majlis persandingan pengantin atau menabur beras kunyit.
Islam itu mudah dan indah jika membuang segala adat ketika majlis pernikahan(perkahwinan).
Islam itu mudah dan indah jika tidak menetapkan Qunut hanya disolat subuh.
Islam itu mudah dan indah kalau tidak menetap kan solat terawih hanya didalam masjid atau surau sahaja.
Islam itu mudah dan indah jika tidak mencipta solat-solat sunat yang baru.
Islam itu mudah dan indah jika setiap solatnya dilakukan mengikut Sifat Solat Rasullullah S.A.W.
“Islam itu mudah dan indah jika tidak bermazhab dan menetapkan sesuatu mazhab untuk dirinya.”
“Islam sangat mudah dan indah kalau setiap perkara ibadahnya dilakukan mengikut apa yang rasullullah kerjakan.”

“ketahuilah wahai pembaca-pembaca sekalian, islam sudah pun sempurna dan tidak perlu ditokok-tokok tambah lagi” dan allah telah berfirman,
“”Pada hari ini telah Aku sempurnakan bagi kalian agama kalian. Dan telah Aku cukupkan nikmat-Ku kepada kalian. Dan Aku ridha Islam menjadi agama kalian.” (Al- Maidah: 3)”..

firman allah lagi,
Sesungguhnya telah ada dalam diri Rasulullah (Muhammad) contoh teladan yang baik bagi orang yang mengharapkan Allah dan (pahala) hari akhirat, dan banyak mengingat Allah.” (Al-Ahzab: 21)

didalam hadith khutbah terakhir nabi Muhammad S.A.W juga menyatakan,
Dari Abi Nujaih 'Irbadl bin Sariyyah RA, ia berkata : Rasulullah shallallaahu 'alaihi wasallam memberi pelajaran kepada kami sehingga hati kami takut kepadanya dan mata mencucurkan air mata. Kami berkata : "Wahai Rasulullah, sepertinya pelajaran ini adalah pelajaran orang yang akan berpisah ? Oleh kerana itu, berilah kami nasihat". Baginda bersabda : "Aku wasiatkan hendaklah kalian bertaqwa kepada Allah,mendengar dan taat kepada pemimpin kalian sekali pun diperintah oleh seorang hamba, kerana orang-orang yang hidup selepas ini akan melihat perselisihan yang banyak. Maka, hendaklah kalian berpegang teguh pada sunnahku dan sunnah para khulafaur-rasyidin yang mendapat petunjuk sesudahku. Gigit (pegang erat) sunnah tersebut dengan gigi geraham. Tinggalkanlah hal-hal yang baru (dalam agama), kerana setiap bid'ah adalah sesat"..
[Diriwayatkan oleh Abu Daud no. 4607; At-Tirmizi no. 2676; Ahmad 4/126-127; Ad-Darimi 1/44; Ibnu Majah no. 43,44; Ibnu Abi 'Ashim dalam As-Sunnah no. 27; Ath-Thahawi dalam Syarh Musykilil-Atsar 2/69; Al-Baghawi no. 102; Al-Ajjuri dalam Asy-Syari'ah hal. 46; Al-Baihaqi 6/541; Al-Lalika'i dalam Ushulul-I'tiqad no. 81; Al-Marwadzi dalam As-Sunnah no. 69-72; Abu Nu'aim dalam Al-Hilyah 5/220, 10/115; dan Al-Hakim 1/95-97. Hadith tersebut berdarjat sahih].

Pengajaran yang boleh diambil dari hadith ini sungguh besar. Perkataan Rasulullah SAW pada potongan ayat "kerana orang-orang yang hidup selepas ini akan melihat perselisihan yang banyak" telah menunjukkan betapa penting dan gentingnya peringatan Rasulullah SAW ketika itu. Maka benarlah kata-kata Rasulullah SAW bahawa perselisihan itu pasti akan berlaku. Hari ini kita melihat ramai umat Muslim berpecah kepada banyak pendapat. Kelihatan banyak amalan-amalan dan ritual baru telah muncul. Kebanyakannya kelihatan cenderung untuk menghalalkan apa yang direka cipta di dalam agama dan enggan kembali kepada cara yang ditinggalkan oleh Rasulullah SAW dalam peribadatan...

Disini ada 1 penyelesaian yang bijak iaitu,
hanya mengamalkan cara Ibadah seperti yang dilakukan oleh Rasulullah SAW dan meninggalkan segala Bid'ah (Ritual agama selain yang diajar oleh Rasulullah SAW). Dengan cara ini kita tidak perlu lagi berbalah sama ada amalan rekaan itu boleh dilakukan atau tidak kerana jika kita hanya mengamalkan cara Ibadah Rasulullah SAW, maka kita pasti akan selamat dari risiko kesesatan dan Bid'ah. Jika kita masih ingin mengamalkan perkara baru, maka ia masih dalam situasi samar (bagi mereka yang tidak memahami Sunnah). Tidak mahukah kita memilih jalan yang paling bebas risiko ? Sudah tentu apa yang kita tahu Rasulullah SAW lakukan itu benar dan mutlak. Kaedah ini adalah kaedah paling selamat untuk kita menempuhi zaman yang penuh dengan fitnah dan penyelewengan. Wallahua'lam. ..

No comments:

Post a Comment